Poradíme Vám aké sú najčastejšie kladené otázky a ako sa kvalitne pripraviť na pohovor.                                               

Ángel Díaz Pino

Výkonný riaditeľ – SOLUZIONA s.r.o.

Študoval ekonomickú Vysokú Školu vo Valladolide (1993). V Budapešti úspešne absolval MBA na Central European University (2014).

Existujú mnohé otázky na pohovore, ktoré sa stali štandardom pre výber vhodného a spoľahlivého kandidáta. Stretnúť sa s nimi môžeme skoro pri každom pracovnom pohovore. My vám poradíme aké sú najčastejšie kladené otázky a ako sa kvalitne pripraviť na pohovor.

Pracovné skúsenosti

Je takmer nemožné predpovedať všetky otázky ktoré sa Vás náborový pracovník môže opýtať. Preto je dobré sa oboznámiť aspoň s tými, ktoré sa často krát vyskytujú na pracovnom pohovore. Pravé rýchla reakcia a sebavedomá odpoveď evokuje spoľahlivosť a dobrý dojem kandidáta. Vyvarujte sa možným nejasným odpovediam a snažte sa odpovedať priamo. Medzi často kladené otázky patria napríklad:

  • Popíšte svoj rozvrh bežného dňa v poslednom zamestnaní.
  • Kto bol/je Vašim nadriadeným a kto sa naopak zodpovedal Vám.
  • Popíšte najvýznamnejší projekt, na ktorom ste doteraz pracovali.
  • Aká bola/je Vaša zodpovednosť – najdôležitejšia časť Vašej práce?
  • Aký druh práce Vás najviac zaujíma?
  • Ako ste získali svoju poslednú prácu, a prečo odchádzate?
  • Ktorá práca Vás doteraz najviac bavila?
  • Podaril sa Vám v poslednom zamestnaní nejaký kariérny postup?
  • Myslíte si, že ste boli dostatočne ohodnotený za prácu, ktorú ste odvádzali? Prečo áno/nie?
  • Akú (geografickú) lokalitu uprednostňujete?
  • Čo výnimočného môžete ponúknuť?
  • Kde, podľa svojich predstáv, budete za päť rokov? Ako chcete tieto plány dosiahnuť?

Budú Vám klásť otázky aj na vaše úspechy, motiváciu či schopnosti.

Vaše odpovede by mali byt vysvetľované na konkrétnom prípade resp. životnej situácii v akej ste sa ocitli. Vyhnite sa všeobecným odpovediam, ktoré vytvárajú nejasný pohlaď na skutočnosť. Môžu to byť otázky nasledujúce:

  • Aké máte platové predstavy?
  • Čo viete o našej spoločnosti?
  • Ktoré ďalšie spoločnosti Vám pripadajú zaujímavé?
  • Ako dlho hľadáte prácu?
  • Ako ste zistili, že hľadáme pracovníka na túto pozíciu?

Otázky ohľadom skúsenosti s vedením

Vypovedajú o vašich zručnostiach riadenia a vedenia v tíme. Buďte úprimný a hlavne hovorte pravdu pretože v tomto prípade platí,  lož má krátke nohy. Skúsený náborový pracovník vie prekuknúť či hovoríte pravdu alebo zavádzate. Náborový pracovník sa môže pýtať nasledovne:

  • Popíšte svoj štýl vedenia ľudí.
  • Ako by Vás charakterizovali Vaši podriadení?
  • Prečo ste schopným vedúcim?
  • Čo si najviac vážite na vedení ľudí? Čo najmenej?
  • Ktoré faktory podľa Vás najviac ohrozujú úspech tímu?
  • Ako zvládate zodpovednosť?
  • Aká je Vaša najdôležitejšia funkcia vedúceho?
  • Aký typ ľudí je pre Vás najťažšie viesť?
  • Popíšte mi situáciu, ktorá pre Vás, ako pre vedúceho pracovníka bola najzložitejšia.
  • Čo robíte, aby ste ostatných čo najlepšie motivovali?

 

Komunikačné schopnosti

Komunikačné schopnosti sa zvyknú testovať pravé tým, do akej mieri ste schopní odpovedať na položenú otázku. Je zrejmé, že na podobné otázky sa dajú rýchlo naučiť dobre znejúce odpovede. Tu je nutné si dávať pozor na nečakané otázky ktoré skúsený náborový pracovník môže položiť. Na vopred očakávanú otázku, očakávaná odpoveď. Týmto pravidlom by ste sa nemali riadiť. Na komunikačné schopnosti sa často krát opytujú:

  • Popíšte skúsenosti, kedy ste museli pracovať s niekým, koho ste nemali radi.
  • Ako trávite voľný čas?
  • Aké sú Vaše pracovné ciele? Čo Vás k týmto cieľom motivovalo?
  • Popíšte situáciu, kedy Vaše názory boli v rozpore s názormi niektorého člena tímu. Ako ste situáciu vyriešili? Ovplyvnil sa tým nejak Váš pracovný vzťah?
  • Čo rozumiete pod pojmom “Open Door Policy”?
  • Aké sú Vaše najlepšie schopnosti?
  • Aká dôležitá je na Vašej súčasnej pozícii komunikácia?

Riešenie konfliktov

Cieľom je zhodnotiť do akej mieri je daný kandidát schopní riešiť konflikty, argumentovať či nachádzať riešenia pri konflikte. Medziľudské vzťahy a schopnosť riešiť nezhody na pracovisku sú zásadným momentom pre každú jednu firmu. Touto otázkou sa sleduje objektívny pohlaď na vec, či sa daný kandidát pozerá na konflikt objektívne alebo sa riadi emotívne. Kandidát by si mal byt priznať svoj podiel viny a vysvetliť ako situáciu vyriešil. Pripravte sa na nasledujúce otázky:

  • Popíšte mi situáciu v ktorej ste neboli so svojím výkonom spokojný. Čo ste sa z tejto chyby naučili?
  • Popíšte mi situáciu, ktorá sa v danú chvíľu zdala neriešiteľná. Ako ste postupovali?
  • Popíšte mi situáciu kedy ste sa v práci naposledy neovládol/neovládla?
  • Popíšte mi nejaký konflikt s kolegom a ako ste ho riešili?
  • Popíšte mi moment, kedy Váš nadriadený kritizoval Vašu prácu?