Životopis je úplne prvým kontaktom, vďaka ktorému prichádzate do styku s Vašim potencionálnym zamestnávateľom.                                                                             

Mário Mikuš

Junior Consultant – SOLUZIONA s.r.o

Vyštudoval vysokú školu ekonomickú v Bratislave (2020). 

Na úvod si treba uvedomiť, že práve životopis je úplne prvým kontaktom, vďaka ktorému prichádzate do styku s Vašim potencionálnym zamestnávateľom. Pozor teda, vašim životopisom môžete zapôsobiť a spraviť ten správny a potrebný prvý dojem.  Základnou úlohou životopisu je teda predstaviť vás, vaše vzdelanie, doterajšiu kariéru a všetky nadobudnuté skúsenosti. Dobre napísaným životopisom sa vaše šance na nové miesto dokáže pozdvihnúť, ale na druhú stranu aj potopiť. Preto vám prinášame najrôznejšie rady a tipy, ako si pripraviť a napísať ten pravý a nepriestrelný štruktúrovaný životopis. Nech sa páči!

1, Vaše osobné údaje

Pozor si dajte najmä na správne uvedenie vašich základných kontaktných údajov. Tie zabezpečia aby sa s vami HR konzultant/personalista mohol vôbec spojiť. Uvádzajte ich vždy v hornej časti životopisu na prvej strane. Skontrolujte si najmä správnosť kontaktných údajov, najmä telefónne číslo vo formáte s medzinárodnou predvoľbou (+421) a e-mailovú adresu. Nepoužívajte email, ktorý obsahuje prezývky alebo staré formy emailových adries z čias, keď ste si zakladali svoju prvú mailovú schránku (príklad macicka589@xxxx.xx. Zvýraznil by som, aby ste nereagovali cez váš pracovný email.☺ Teda alfou a omegou je reagovať súkromným emailom, vašim plným menom a priezviskom a so správnym telefónnym číslom a mailovou adresou.

2, Fotografia

K vašim kontaktným údajom sa nebojte pridať aj vašu fotografiu. Tým vás HR konzultant/personalista vie vnímať osobnejšie. Pozor však na výber vašej fotografie. Nech je vhodná do formálneho dokumentu a nie z dovolenky na pláži, alebo o zrkadlo vo výťahu prípadne v kúpeľni.

3, Vzdelanie

V rámci časti vzdelania začnite najvyšším dosiahnutým stupňom vzdelania. Pri tom vypíšte celý názov školy a nie skratky. Tiež nezabudnite na odbor, ktorý ste na škole študovali, prípadne získaný titul a rok ukončenia.
  • Do životopisu píšte aj informácie o nedokončenom štúdiu. Ak ste ešte na škole, určite uveďte predpokladaný čas ukončenia štúdia.
  • Pre absolventov máme tip, aby uviedli aj názov svojej diplomovej práce, najmä ak súvisí s pozíciou, na ktorú reagujú. Nezabudnite sa pripraviť však na to, že zamestnávateľ sa bude pýtať aj na obsah a váš celkový výstup z diplomovej práce.
  • Základnú školu nie je potrebné uvádzať v životopise. Uveďte ju iba v prípade, že je to najvyššie ukončené vzdelanie.
Doplňujúce vzdelanie – kurzy, rekvalifikačné skúšky, školenia, … Všetky tieto „módne doplnky“, aktuálne v súvislosti s pozíciou, na ktorú sa hlásite vo výberovom procese, vám vyšperkujú a vyzdvihnú váš kredit. ☺ Pritom nezabudnite na nasledovné:
  • Názov inštitúcie, ktorá doplňujúce vzdelávanie poskytla, dobu trvania, prípadne čím ste toto štúdium zakončili (certifikát, oprávnenie, diplom a pod.)
  • Vyberte však iba tie kurzy, ktoré sú relevantné k danej pracovnej ponuke. Ostatné môžete spomenúť neskôr na pohovore, nech v životopise nepôsobíte pre-kvalifikovane.

4, Pracovné skúsenosti

V súvislosti s vašimi pracovnými skúsenosťami nezabudnite na ich zoradenie, a to  chronologicky, a teda od tej najaktuálnejšej smerom späť do minulosti. Pri každom zamestnaní uvádzajte celý názov firmy a pracovnej pozície, na ktorej ste pôsobili (pôsobíte). Veľkou pomocou pre personalistu je aj mesiac a rok nástupu, ako aj odchodu. Tou najdôležitejšou časťou však je popis vašej pracovnej náplne. Snažte sa vystihnúť to najdôležitejšie z vašej náplne práce, no zachovajte stručnosť. Práve tento popis prinesie, čo najlepšie posúdenie, či ste vy tým pravým kandidátom, ktorý by mal zastávať inzerovanú pracovnú pozíciu. Zhrnutie:
  • Stručne ale súčasne veľmi jasne a detailne popíšte vašu náplň práce, aby z nej bolo zrejmé, čo všetko ste mali na starosti a za čo všetko ste zodpovedali. Popíšte to vlastnými slovami, a teda nekopírujte doslovne pracovnú náplň z vašej pracovnej zmluvy od zamestnávateľa. Jednoznačne nepoužívajte interné skratky. Tie môžu byť pre konzultanta nezrozumiteľné. Aby ste čo najlepšie poňali popis pracovnej náplne, môžete si pomôcť na pozicie.sk.
  • V prípade, že ste pracovali pre menej známu, menšiu spoločnosť, je dobré spomenúť, čím sa táto spoločnosť zaoberá (napr. IT spoločnosť, výrobná spoločnosť, automotive a pod.).
Ak sa hlásite zamestnávateľovi v zahraničí, vaša firma tam nemusí byť známa vôbec, popíšte ju preto so zvýšenou pozornosťou.
  • Ak máte za sebou už vyššie množstvo zamestnaní, venujte pozornosť posledným trom, alebo štyrom najrelevantnejším pracovným miestam. Ostatné stačí spomenúť len v skratke. Ak sa dostanete na pohovor, tam bude priestor sa viac povenovať aj tým starším.

5, Znalosti

K jednotlivým zamestnaniam môžete pripojiť aj znalosti, ktoré ste počas výkonu práce na danej pracovnej pozícii nadobudli. Ohodnoťte teda, ako špecifické poznatky a zručnosti, ktoré si vyžaduje daná pracovná pozícia, ovládate. Vyberajte najmä také znalosti, čo môže potenciálny zamestnávateľ považovať za prínosné a výnimočné pre neho samého (znalosti v projektovom riadení, rôzne vyhlášky a osvedčenia na obsluhu zariadení v rámci konkrétnych špecializácií a pod.). Upozorňujeme, že ak máte prax aj s niečím, čo nie je úplne bežným, nezabudnite sa o tom podeliť. Uveďte teda všetky výrazné a významné pracovné projekty či úspechy, ktoré ste dosiahli.

6, Jazykové znalosti

Vypíšte konkrétne jazyky a nezabudnite k nim pripísať aj úrovne na akých ich ovládate. Úrovne značte klasickým označovaním (A1 – C2). Ak si nie ste istý, dajte sa otestovať jazykovým odborníkom, nech vaša úroveň skutočne zodpovedá uvádzanej v životopise. HR konzultanti si často uvádzanú úroveň overia priamo na pohovore. Zhrnutie – hlavné body:
  • Vyberte si niektorú zo štandardizovaných úrovní: úplný začiatočník (A1) / začiatočník (A2) / mierne pokročilý (B1) / stredne pokročilý (B2) / pokročilý (C1) / expert (C2).
  • Svoju úroveň anglického jazyka si môžete otestovať aj online na tracktest.eu.
  • Ak ste študentom jazykovej školy, nezabudnite to tiež uviesť vo svojom životopise. Zamestnávatelia ocenia každú aktivitu navyše.
  • Upozorňujeme – neodporúča sa zavádzať a klamať, personalista si vaše znalosti môže otestovať priamo na pohovore.

7, Počítačové znalosti

Vypíšte konkrétne počítačové znalosti, ktoré ovládate a sú potrebné na výkon práce, na ktoré sa hlásite.
  • Hodnotenie vyberajte z úrovní: základy / pokročilý / expert

8, Vodičský preukaz

Vodičský preukaz uvádzajte iba v prípade, že ste aktívny šofér. Nezabudnite presne špecifikovať aj skupinu vodičského preukazu a nezaškodí aj informácia o počte približných najazdených kilometroch.

9, Moje vlastnosti

Túto časť môžete avšak nemusíte spomínať. V prípade, že ju spomenúť chcete tak opíšte svoju osobnosť. Buďte prosím originálni a nevymenúvajte iba všeobecné prídavné mená ako „komunikatívny, samostatný, kreatívny“ a iné. Nebojte sa svoje znalosti napísať v dlhších vetách a následne podložte tieto svoje tvrdenia konkrétnymi príkladmi. Napríklad: „Som tímový hráč“ môžete vyjadriť takto: Schopnosť spolupráce a tímového ducha som preukázal pôsobením v medzinárodnom kolektíve. Okrem tohto som sa vždy svojím novým kolegom venoval aj mimo pracoviska (napríklad bral ich na prednášky či ukázal im mesto). Zhrnutie – hlavné body:
  • Vystihnite svoje kladné stránky, nikdy nespomínajte tie záporné.
  • Ak k životopisu prikladáte motivačný/sprievodný list, povenujte sa svojím vlastnostiam najmä tam.

 10, Záujmy

Vaše hobby a všetky voľnočasové aktivity tiež vypovedajú o vašich kvalitách či talente, na to nezabúdajte. Neopomeňte nič, napíšte všetko čo vás baví a čomu sa venujete už dlhodobo. Jednoznačne treba uviesť aj vaše úspechy, ktoré sa vám podarilo dosiahnuť, ako napr. že ste úspešne odbehli maratón, alebo z vašich hobby ste vytvorili výstavu a mnohé iné.

 11, Referencie

Referencie sú dnes veľmi žiadanou súčasťou každého životopisu. Pri uvádzaní referencií nezabudnite vopred kontaktovať osoby a požiadajte ich o súhlas, aby ste ich vo svojom životopise mohli uviesť. Nezabudnite ich tiež oboznámiť s pracovnou pozíciou na ktorú sa hlásite, nech sa v prípade, že ich bude váš potenciálny zamestnávateľ kontaktovať vedia pripraviť. Súčasťou vášho životopisu môže byť aj link na vašu osobnú webstránku, projekty či práce, ktorými sa chcete vy sami prezentovať.

12, Sprievodný list

Mnoho krát dostávame spolu s reakciou na pracovnú ponuku aj tzv. sprievodný list.    Je to text, ktorým odôvodňujete, prečo sa o danú pracovnú pozíciu zaujímate. Uveďte v ňom svoju motiváciu reagovať na túto konkrétnu ponuku. Týmto sprievodným listom utkviete personalistovi v pamäti.

Zhrnutie – hlavné body:

  • do predmetu sprievodného listu/emailu uveďte názov pozície, o ktorú sa zaujímate,
  • nezabudnite byť stručný – optimálna dĺžka sú max. dva odstavce,
  • ak máte niečo, čo sa podľa vás nehodilo do životopisu spomeňte to práve tu,
  • určite vyzdvihnite súvis medzi vami a danou pracovnou pozíciou, a tým zdôvodnite, prečo na ňu reagujete, a prečo ste podľa vás práve vy tým vhodný kandidát.
  • ak máte niečo, čo sa podľa vás nehodilo do životopisu spomeňte to práve tu,
  • určite vyzdvihnite súvis medzi vami a danou pracovnou pozíciou, a tým zdôvodnite, prečo na ňu reagujete, a prečo ste podľa vás práve vy tým vhodný kandidát.

Posledné rady na záver pred odoslaním vášho životopisu

  • Pred odoslaním si skontrolujte, či je všetko jednak fakticky, ale aj gramaticky správne a bez preklepov.
  • Upravte formálnu a grafickú stránku vášho životopisu. Používajte teda najviac dva typy písma, neutrálny font (napr. Times New Roman) a primeranú veľkosť (12).
  • Nezabudnite aktualizovať dátum a miesto vášho životopisu.
  • Nezavádzajte, nepreceňujte sa, no ani sa nepodceňujte. Píšte pravdivo a verte si.
  • Keď sa uchádzate o kreatívne pozície, pohrajte sa s grafickým návrhom vášho CV. Váš životopis nemusí byť v predpísanej štruktúre. Kreativite sa medze nekladú. Použite obrázok, graf, ikony – čokoľvek, čo vás graficky odprezentuje. Pozor však na prílišné „prečačkanie“, aby sa v tom personalista nestratil. ☺
  • Nechajte sa inšpirovať príkladmi životopisov na internete. Nekopírujte ich však. Ak vám so životopisom niekto pomáhal, spravte si záverečnú kontrolu, aby finálne informácie boli pravdivé.